Problemen bij opengaan gokmarkt. Wie is de schuldige?

klachten online casino bij verlenen vergunning

Eindelijk! Na tientallen jaren traineren van oa Holland Casino en de Nederlandse Loterij (toto) om zo het alleenrecht te behouden op een gokvergunning mochten vanaf 1 oktober 2021 nu maar liefst 10 partijen zich eigenaar noemen van een kansspelvergunning in Nederland. Maar zoals bij alle begin, dat ging met vallen en opstaan. Er komen veel klachten binnen over de Nederlandse online casino's die een licentie hebben ontvangen. Een overzicht van de problemen die casino spelers ondervinden bij de gelukkige partijen met een vergunning in Nederland. 

Problemen met CRUKS

Het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (CRUKS) was een van de belangrijkste pijlers van de KSA om te zorgen voor bescherming van de verslavingsgevoelige casinospeler. Hierin kunnen spelers zichzelf uitsluiten van gokken, maar ook de aanbieders van kansspelen kunnen verslaafden in het register plaatsen zodat de spelers nergens meer (legaal) kunnen spelen.  Op 1 oktober toen de gokmarkt online openging, bleek er echter een storing te zijn bij het CRUKS, waardoor registreren bij online casino's nog niet mogelijk was. Een aantal casino's, zoals Toto, besloten toch (zonder CRUKS aansluiting) open te gaan. Anderen, zoals Betcity en Holland casino hebben gewacht op de aansluiting met het CRUKS register.

Op 4 oktober waren de problemen met CRUKS eindelijk opgelost en zou registreren mogelijk moeten zijn bij alle partijen die hun deuren al hebben geopend. 

KSA: Inschrijven in Cruks nu mogelijk
Gepubliceerd op 4 oktober 2021

Grote aantal aanmeldingen

Een ander probleem is dat er slechts 10 licenties zijn vergeven, die over verschillende markten verdeeld zijn (poker, wedden, casino, live-casino). Sterker nog, van de 10 vergunningen, zijn er nog maar 4 online! Tel daarbij op dat door media-aandacht op TV en online er zeer veel belangstelling was voor de nieuwe Nederlandse casino's die eindelijk online hun produkten konden tonen. 

Alles bij elkaar zorgt dit voor een stormvloed aan clicks, registraties en stortingsaanvragen bij de aanwezige partijen, die zij onmogelijk verwacht konden hebben. Servers kunnen overbelast raken, de helpdesk telefoon en live-chat staan roodgloeiend en ook stortingen en betalingen kunnen niet allemaal tegelijk verwerkt worden.

Onervarenheid aanbieders 

Van de 4 online partijen op het moment van publiceren van dit artikel, hebben er slechts 2 al enige online ervaring (GGpoker en Toto). Holland casino en Betcity hebben dit echter nog niet. Bovendien kregen deze partijen pas op 29 september, 3 dagen voordat de vergunningen actief werden, te horen dat ze een vergunning in Nederland zouden krijgen. Er was geen voorbereidingstijd om in te spelen op de geweldige belangstelling, zeker niet met de geringe ervaring die de partijen online hebben.

Nieuwe spelers 

De Nederlandse gokmarkt is tot nu toe altijd illegaal geweest, ook al werd er tot op zekere hoogte gedoogd. Veel casinospelers die zich nu registreren zijn spelers die voor het eerst online een gokje willen wagen. Voor 1 oktober was het verboden, dus werd het door velen nog niet gedaan. 

Het feit dat alles nieuw is voor deze spelers, zorgt voor extra werk voor de support. Men kan hun favoriete spel niet vinden, is niet bekend met iDIN en de verificatiemethode van het casino, of er zijn vragen over de bonus.

Klachten Betcity over Bonus

Wanneer we bijvoorbeeld kijken naar de klachten die op oa Trustpilot binnekomen over Betcity, dan blijkt dat veel nieuwe spelers de bonusvoorwaarden niet goed hebben doorgenomen. Het is in de online casinowereld standaard dat een bonus bepaalde voorwaarden heeft, waaronder een wagering requirement of doorspeelvereiste. Je kunt geld vaak niet uit laten betalen als er nog een bonus actief is. Meer info over hoe een casino bonus werkt vind je hier.

Bekijk hier de klachten op Trustpilot over Betcity.nl

Klachten TOTO over support en trage website

Bij Toto gingen de klachten niet zozeer over de bonussen, maar over de support en traagheid van de website. Het lijkt erop dat TOTO onderschat heeft hoeveel mensen er bij hen kwamen spelen. Hier waren de servers en de helpdesk niet op berekend. Dit zorgt bv voor lange wachtrijen in de live-chat.

Totaal onbereikbaar, 80 wachtenden voor u geen mensen in de chat.
Anoniem

Bekijk hier de klachten op trustpilot over TOTO

Wie is de schuldige van de problemen bij de online casino's ?

De vraag is: 'wie is de veroorzaker van alle problemen?' Zijn dat de aanbieders die het verkeer niet aan kunnen? Of was de markt er nog niet klaar voor en had de datum van 1 oktober misschien uitgesteld moeten worden? Laten we de feiten op een rijtje zetten:

  • Cruks registratie problemen
  • Slechts 10 vergunningen (waarvan slechts 4 actief)
  • Berichtgeving vergunningen 3 dagen van te voren
  • Onderschatting interesse

3 van de 4 oorzaken zijn terug te leiden tot overheidsinstanties. De wetgeving is per 1 april 2021 actief, maar er is al veel langer de tijd om voorbereidingen te treffen voor het opengaan van de gokmarkt. Met slechts 3 dagen tijd om de aansluiting van het CRUKS register live te testen met partijen die een licentie gaan krijgen. Slechts 3 dagen de tijd voor deze partijen om zich voor te bereiden op een markt met slechts een paar aanbieders qua helpdesk en serverload voor een snelle website. 

Wat ons betreft is de schuldige wel duidelijk. De partijen met een licentie zijn proefkonijnen geworden door ze in het diepe te gooien zonder zwembandjes of reddingsvest om en zonder dat de zwemleraar zelf kan zwemmen. Ondertussen moeten deze partijen wel de klappen opvangen met hun nieuwe onervaren en onderbezette helpdesk, en hopen dat hun naam niet te beschadigd is. Nog niet zo onverstandig van een partij als Bet365, om nog even te wachten met online gaan.

Gerelateerd Casino Nieuws