Wat is jouw leeftijd?
Je antwoordt anoniem en kan sowieso de website bezoeken.
Bedankt voor je eerlijkheid.
Door antwoord te geven, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Lees er meer over in onze privacyverklaring.
Wat is jouw leeftijd?
Je antwoordt anoniem en kan sowieso de website bezoeken.
Bedankt voor je eerlijkheid.
Door antwoord te geven, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Lees er meer over in onze privacyverklaring.
Het is chaos in Online Casinoland door invoering van het Besluit Orka, dat op 1 juli in werking is getreden. Hoe de legale Nederlandse casino’s de nieuwe reclameregels interpreteren en ermee omgaan is zeer verschillend.
Het is een stressvolle situatie voor de aanbieders van kansspelen met het risico op een boete van de Kansspelautoriteit (KSA). Ook de politiek en verslavingsdeskundigen kijken over de schouders mee wat het effect is van de nieuwe reclameregels, waaronder de meest besproken 95% regel.
De aanloop naar de nieuwe regels
De reactie van de Gokbedrijven
Conclusies over de nieuwe reclameregels na 1 maand
Per 1 oktober 2021 werden online kansspelen legaal. De eerste 10 licentiehouders werden bekendgemaakt en dit leidde in korte tijd tot veel (tv-) reclame. Bedrijven als Toto, Holland Casino, Betcity en Kansino kwam je overal tegen om hun merk bekend te maken. Dit was te verwachten, in een nieuw vrijgegeven markt is het logisch dat bedrijven zo snel mogelijk marktaandeel willen verkrijgen.
Ook te verwachten was dat met de overvloed aan reclame, bijna direct Kamervragen werden gesteld. Al in december 2021, amper 2 maanden nadat de eerste licenties werden vergeven, werd de motie van Nispen aangenomen door de Tweede Kamer voor een totaalverbod op reclame voor gokken. In april 2023 werd de inhoud van het verbod bekend en het verbod ging op 1 juli 2023 in met de inwerkingtreding van het Besluit Ongerichte Reclame Kansspelen (ORKA). Het betreft echter geen totaalverbod, er is ruimte gelaten voor online reclame als aan bepaalde eisen is voldaan. Dit is om ervoor te zorgen dat casinospelers die op zoek zijn naar informatie, weten bij welk casino ze legaal kunnen spelen. Zo blijft de kanalisatiegraad (percentage dat bij legale aanbieders speelt) hoog.
Het is verstandig om enige ruimte voor reclame te laten in plaats van een totaalverbod. Uit onze cijfers blijkt dat er een maandelijks verloop is van ongeveer 25% van de casino spelers. Dit betekent dat elke maand 25% op zoek gaat naar een ander online casino om te spelen. Als de speler niet weet waar dat legaal kan, is het snel gedaan met de vermeend hoge kanalisatiegraad.
Het doel van het besluit ORKA is het beschermen van kwetsbare groepen, waaronder jongeren tot 24 jaar. De hersenen van deze groep zijn nog in ontwikkeling en daardoor zijn zij een risicogroep voor wat betreft gokverslaving.
De eisen voor de nog wel toegestane online reclame zijn de volgende:
In de praktijk betekent dit voor een website;
Bepaalde online reclame blijft dus toegestaan. De casino’s gaan hiervoor samenwerkingsverbanden aan met website partners, de affiliates. Indien de affiliates aan de nieuwe reclameregels kunnen voldoen, is er geen reden om de samenwerkingsverbanden te wijzigen of op te zeggen. Het laatste punt, de 95% regel zorgt echter voor discussie en onduidelijkheid.
De 95% regel is wellicht voor veel mensen onduidelijk. Laten we beginnen met hoe de tekst in Het Besluit ORKA staat:
met behulp van de best beschikbare technieken moet worden aangetoond dat ten minste 95% van de personen die door een wervings- of reclameactiviteit zijn bereikt, de leeftijd van 24 jaar had bereikt.
Oftewel de 95% regel houdt in dat van iedereen die reclames op een website of pagina te zien krijgt, maximaal 5% jonger dan 24 mag zijn.
In de praktijk hebben veel websites ervoor gezorgd dat er een reclamevrije modus van de website beschikbaar is. Hierin ziet de bezoeker geen verwijzingen, reclame, logo’s en bonussen. De personen die deze versie bezoeken tellen dan niet mee voor de 95%-regel, want de reclame bereikt hen niet.
Via de leeftijdsverificatie bij een eerste bezoek en de optie om geen reclame te zien, wordt bepaald welke website versie de bezoeker ziet.
Binnen de groep die wél reclame ziet, moet bepaald worden hoeveel bezoekers de leeftijd 18-23 hebben. Dit kan via een demografisch rapport in Google Analytics. Google haalt deze gegevens uit het Google-account waar men in is gelogd als men de website via een browser bezoekt. Google Analytics is de meest gebruikte software om website statistieken zoals demografische gegevens in te kunnen zien. De KSA heeft Google Analytics bovendien benoemd als mogelijke meetmethode.
Andere meetmethoden worden aangeboden door dure website software zoals Semrush of Similarweb. De betrouwbaarheid van deze tools voor demografische gegevens is niet bewezen, waardoor voor de meeste websites Google Analytics de aangewezen methode is.
Er zijn een aantal problemen met Google Analytics als software om de 95% regel te meten.:
Tot zover in het kort de situatie waar we ons nu in bevinden; er zijn samenwerkingsverbanden tussen casino’s en websites en er zijn per 1 juli nieuwe regels. Binnen de nieuwe regels zit een - op het moment - onwerkbare regel van 95%.
Maar hoe reageren de casino’s op de nieuwe regels?
Bijna alle casino’s hebben hun partners om informatie gevraagd voorafgaand aan de inwerkingtreding van ORKA op 1 juli. Partners hebben statistieken moeten tonen over de verhouding van 18-23 jarigen op de websites die zij beheren en waar ze reclame willen plaatsen. Ook werd gevraagd naar een plan van aanpak om ervoor te zorgen dat de website voldoet aan de nieuwe regels. Tot zover de overeenkomsten in de reactie van de casino’s.
In grote lijnen reageren de gokbedrijven op 3 mogelijke manieren richting haar partners:
Welke reactie een online casino geeft hangt af van veel factoren. Heeft het casino al een groot marktaandeel of is het nog erg klein? Zijn de eigenaren risico-avers of niet? Hoeveel manuren heeft het bedrijf om al haar samenwerkingspartners te controleren op compliance? Hoe interpreteert men de regels en de opmerking van de voorzitter van de KSA René Janssen om in de beginperiode eerst in gesprek te gaan met de markt en er niet met gestrekt been in te gaan?
Het is bijna augustus en we zijn dus een maand verder. De vraag is of de nieuwe reclameregels (voor wat betreft online reclame) effect heeft gehad. Het doel van het Besluit ORKA was om minder risicogroepen te bereiken. Is dit gelukt?
De afbeelding hierboven toont de leeftijdsverdeling op een aantal Nederlandse casino affiliate websites, voor invoering van het Besluit ORKA. Te zien is dat het aantal 18-24 jarigen tussen de 16 en 25% ligt. Bron: similarweb.com
Bijna alle professionele en goed bezochte casino affiliate websites hebben hun websites snel weten aan te passen om zo goed mogelijk te voldoen aan de nieuwe eisen. Hierdoor worden minder risicogroepen bereikt.
In verschillende krantenartikelen, podcasts en online media wordt regelmatig gemeld dat ex-gokverslaafden zich stoorden aan de ongerichte reclame. Mochten deze personen per ongeluk op een website komen waar ook gokreclame te vinden is, dan hebben zij de keuze om de reclame niet te zien middels de opt-out. Zo kunnen ze de informatie op de website wel nog zien, maar zonder reclame.
Als jongvolwassenen op zoek zijn naar informatie over een onderwerp dat besproken wordt op een website met gokreclame en zij vullen eerlijk hun leeftijd in op de age-wall, dan zullen ze hierbij geen ongewenste reclame meer te zien krijgen.
Jongvolwassenen die bewust liegen over hun leeftijd, zodat zij reclame kunnen zien worden wel nog bereikt. Dit is op dat moment hun eigen keuze, het zijn nochtans volwassenen en het is hen toegestaan om in een online casino te spelen.
Dit zijn belangrijke en positieve verbeteringen. Het Besluit ORKA heeft hier met de 95% regel aan bijgedragen, maar de vraag is of de 95% regel met haar onvolkomenheden hierbij wel noodzakelijk was. Zou het verplicht stellen van een agewall en opt out niet voldoende zijn geweest?
En indien er ‘harde’ cijfers moeten worden getoond, dan is het voor meetbaarheid beter om de bewuste risicovolle doelgroep op 18-24 te zetten, aangezien deze cijfers wel beschikbaar zijn in Google Analytics in tegenstelling tot 18-23. Het percentage 95% dient dan wel ook iets verhoogd te worden, rekening houdend met het feit dat in de leeftijdsgroep 18-24, meer 24- dan 23-jarigen zitten.
Op korte termijn hebben heel veel websites grote stappen kunnen maken. Bij een rondgang langs verschillende casino affiliate website eigenaren geven velen aan dat zij vóór de website aanpassingen tussen de 15-20% bezoeken van jongvolwassenen konden meten. In de maand juli is dit gedaald tot onder de 10% en daarmee is het percentage bijna gehalveerd. Een mooi resultaat voor een eerste maand.
Een voorbeeld van een demografisch rapport zoals dat in Google Analytics getoond wordt en zoals het door de kansspelaanbieders in Nederland aan haar partners gevraagd wordt.
Het voldoen aan de 95% regel is dan nog niet door alle websites gehaald, maar alle casinowebsite-eigenaren begrijpen dat er met de invoering van het Besluit ORKA een nieuwe werkelijkheid is en zij er alles aan zullen doen om te voldoen aan de nieuwe vereisten. De duidelijkheid van de nieuwe reclameregels laat echter te wensen over.
Een goede en werkbare aanpassing van de reclameregels uit het Besluit ORKA zou er als volgt uit kunnen zien: